Stelling: ‘B2B marketing is moeilijker dan B2C’
Het eerste wat in mij opkomt is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product, daar waar het bij B2C meer gaat over de behoeftes en de wensen van de consument.
Is het één moeilijker dan het andere? Voor de ene marketeer wel en de andere niet. De ene heeft meer feeling met het vermarkten van de logica en de feiten en de andere heeft meer met het uitvergroten van het gemak en de beleving. Oftewel ligt je hart en kracht meer bij B2B met een focus op positionering of bij B2c met een focus op branding. Persoonlijk hou ik gewoon van complexiteit in een marketingvraagstuk. Dat kan zijn omdat er in een korte tijd een spot on branding moet zijn met een pakkende boodschap, maar dat kan ook zijn omdat gedurende een langere salescyclus de juiste inhoudelijke boodschap een grotere rol speelt. Ogenschijnlijk lijkt door de feitelijke complexiteit B2B-marketing moeilijk, maar dat is mijns inziens niet per se het geval, want de X-factor zoeken in de meer emotionele B2C-markt is misschien wel net zo moeilijk.