Het merk ik

‘Goh Ina als jij een merk zou zijn, hoe zou dit merk er dan uitzien?’  Als marketingmanager zou je deze vraag makkelijk moeten kunnen beantwoorden. Dat valt dan toch tegen, want het invullen van een merkmodel voor een bedrijf, product, dienst of elk ander persoon dan jezelf is toch net even iets makkelijker.

Vanuit de theorie kun je aan de hand van een merkmodel een aantal belangrijke elementen invullen om de juiste vertaalslag te maken:

  • Sterk innerlijk
  • Herkenbaar uiterlijk
  • Bijpassend gedrag

De kern wordt gevormd door het innerlijk, het karakter van het merk, dat bepaalt hoe het merk zich uit en gedraagt. Dit is zowel bij mensen, als bij bedrijven, diensten of producten iets dat je niet makkelijk kunt veranderen. Iemand die zijn hele leven ‘bloedserieus’ is, kan niet opeens een ‘losbol’ worden. Met merken is het niet anders: het grote en serieuze Philips kan niet opeens een afwijkend en hip merk als Apple worden. Maar om je innerlijk te definiëren als belangrijk element voor de bepaling van het persoonlijke merk Ina, dat is niet zo eenvoudig. Niet alleen is het minder makkelijk, het is ook best eng om een deel van je innerlijk bloot te geven. Een zestal vragen biedt houvast en uitkomst om hier enigszins aan uit te komen:

‘Je merk innerlijk’

  • Visie: Wat wil je op langere termijn realiseren, wat is je toekomstdroom
  • Missie: Wat wil je op kortere termijn bereiken, wat is je doel?
  • Waarden: Wat maakt je waardevol, waar sta je voor?
  • Kenmerken: Welke merken symboliseren jouw persoonlijkheid?
  • Credo: Wat is je credo of lijfspreuk?
  • Kernconcept: Wat typeert je in één of twee woorden?

Om het merk innerlijk bevindt zich het merk-uiterlijk. De vormgeving van het merk in de ruime zin van het woord. Het uiterlijk is flexibeler dan het innerlijk, maar kent ook haar grenzen qua aanpassingsmogelijkheden. DE kan voor haar koffie het logo moderniseren, maar als al het warme en gezellige rood vervangen wordt door stemmig zwart herken je het merk niet meer. Als je dit vertaalt naar jezelf is het meer van een kritisch zelfbeeld als je in de spiegel kijkt. Uiterlijk van een merk of van jezelf is meer dan alleen fysieke kenmerken. Ook mimiek en geluid spelen hierbij een rol en dat is net hetgeen wat het moeilijk maakt om je uiterlijk te omschrijven. Wil je toch jezelf branden probeer dan de volgende punten te beantwoorden:

‘Je merk uiterlijk’

  • Je zintuigen; wat typeert je:
  • Zien: Wat men van je ziet? (lichaamsbouw, kleding, kapsel, gezichtsuitdrukking, houding, beweging)
  • Horen: Wat men van je hoort? (stemgebruik en overige geluiden)
  • Voelen: Wat men van je voelt? (handdruk, humor, ad rem, autoriteit)
  • Ruiken: Je geur, je parfum?
  • Je taal: Wat is kenmerkend in jouw taalgebruik en in je uitspraak?
  • Je personen: Welke personen zijn van invloed op jouw uitstraling?

Het innerlijk en uiterlijk samen leiden vervolgens tot het gedrag van het merk:

‘Je merk gedrag’

  • Je aanbod: Wat heb je te bieden? (kennis, ervaring, eigenschappen etc.)
  • Je interne communicatie: Wat is de belangrijkste feedback die je gaat zoeken om jezelf te informeren en motiveren?
  • Je externe communicatie: Wat is voor de belangrijkste doelgroepen je boodschap en welke media gebruik je?
  • Je omgeving: Hoe beïnvloeden anderen jouw gedrag en tot welke levensstijlgroep behoor je?

Succesvolle merken beschikken over een helder en duidelijk innerlijk, uiterlijk en gedrag. En natuurlijk zullen er verschillen zijn tussen innerlijk, uiterlijk en gedrag. Zolang het maar authentiek, uniek en duidelijk is. Op dit vlak zijn er inderdaad parallellen te trekken tussen het definiëren van een merk en een persoon. En de handvatten van het merkmodel vertaalt zoals hierboven naar een persoonlijk merkmodel helpen hierbij. Alleen nu nog het toetsen van je zelfkennis en tonen van een beetje lef om ook werkelijk jezelf te tonen. Want alleen als het authentiek, uniek en duidelijk is, werkt het!

Wat klanten zeggen over iNA!

Wie kunnen mij beter aanbevelen dan mijn opdrachtgevers en collega’s? Hun woorden onderstrepen de impact en waarde die ik als marketing- en communicatiespecialist lever. Meer reviews van mijn klanten vind je op LinkedIn!

Benieuwd naar nog meer aanbevelingen en wat anderen over mijn werk zeggen? Bekijk dan alle referenties en aanbevelingen op mijn LinkedIn-profiel! 📈💬 Je vindt daar waardevolle inzichten en ervaringen van collega's en klanten die mijn professionaliteit en passie voor mijn vak onderstrepen. Klik snel door en ontdek wat zij te zeggen hebben!

Ina en ik werkten samen bij het openbaar lichaam Bonaire, waar zij de communicatie vanuit de gezaghebber en het bestuurscollege verzorgde. Ina is proactief, zeer toegankelijk, pakt dingen snel en professioneel op en voelt goed de gevoeligheden aan. Ze houdt iedereen in positie. Met haar energieke uitstraling en lach is het heerlijk samenwerken.

Machteld Klaassen Kabinetschef gezaghebber Bonaire

Ina ondersteunde het Oral Healthcare team met het opzetten van een consumenten gedreven media campagne. Mede dankzij haar gedrevenheid hebben we deze campagne in no-time en met de gewenste inhoud live kunnen zetten. Ina is een goede teamspeler die het einddoel in zicht houdt. Op naar volgende succesvolle projecten!

Laura van der Laan Product Marketing Director at Philips Domestic Appliances

Ina heeft een frisse kijk op communicatie, die bovendien succesvol is geweest. Denkt actief mee en is een prettige samenwerkingspartner.

Alex Reinders Verenigingsprofessional & Jurist | VAN branche organisatie Kansspelindustrie

Ina is in staat om in korte tijd de vinger op de zere plek te leggen en snel, doortastend en goed de veranderingen door te voeren die noodzakelijk zijn. Ze heeft met het opzetten van haar bedrijf een weg in geslagen, die perfect bij haar kwaliteiten past. Ze is een fantastische interim manager en zeer deskundige marketeer.

Geertje Jacobs Directeur | EKWC | Noord-Brabants Museum | TextielMuseum

Ina was de bedenker en de inspirator bij het project “de Participatieprijs” van Baanbrekers. Ik heb in dit project nauw met haar samengewerkt. Ina heeft zich ingezet als verbinder en heeft laten zien dat ze naast een creatieve geest ook het vermogen heeft om mensen van alle niveaus te motiveren en te activeren. Haar goede kennis van de regionale arbeidsmarkt en haar affiniteit met de sociale sector maakte het tot een succesvol project wat door Baanbrekers is doorgezet!

Suzan Hamers HR & Management Assistent | Baanbrekers – WML Facilitair

Voor hands-on en resultaatgerichte marketing coaching is Ina de aangewezen persoon. Ze heeft twee succesvolle opdrachten uitgevoerd waar ik zelf ook betrokken was en kan dus uit eigen ervaring zeggen dat het prettig werken is met Ina.

Thijs Torreman Manager onderwijs | Avans+

Samenwerken met Ina is een verademing. Ze is gedreven, deskundig en grondig. Houdt van een geintje, maar is inhoudelijk zeer professioneel. Op marketing gebied staat ze haar mannetje en kan eveneens goed netwerken. Ina bedankt!

Koen Paquay Agile Marketeer SDP® | Mark@ing | Chief Operational Officer (COO) - Owner Sterk Merkregisseurs

Werken met Ina? Ik gun het iedereen! Wat een vakvrouw! Snel, accuraat, creatief en boven alles een geweldige collega om mee samen te werken. De veelzijdigheid en betrouwbaarheid, zeker ook in het nakomen van afspraken, hebben indruk op mij gemaakt! Ik kijk uit naar de kans op hernieuwde samenwerking! Ik gun het iedereen!

Garmt Kolhorn Interim manager en bestuurlijke betrekkingen Publiek Domein, Gemeentesecretaris, Directeur, Bestuurder en toezichthouder maatschappelijke organisaties

“Ina heeft de interim-opdracht op de afdeling marketing en media erg professioneel ingevuld. Je merkt aan alles dat zij ervaren is in interim-opdrachten én daardoor vanaf dag 1 haar 'mannetje' staat. Ina 'get's the job done' en is bovendien een aangename collega in de omgang.”

Guus Pennings Head of Marketing & Media PSV

“Vanuit veel vakkennis, een resultaatgerichte instelling en uitstekend gevoel voor ‘quick wins’ die op korte én lange termijn het verschil maken levert Ina een belangrijke bijdrage. Zij heeft het fundament gelegd, zowel inhoudelijk als in structuur en samenwerking met collega's en stakeholders. Zij gebruikt haar kennis en netwerk, laat deze samenkomen en weet uitstekend marketing als accelerator te laten werken met sales.

Purdy ten Buren Global Senior Business Development Manager | Philips

Tevreden klanten