Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers
ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ
Consuminderen of ontspullen en declutteren? Is het een doorn in het oog voor een marketeer of een welkome melkkoe? Uitgeven om te besparen lijkt het nieuwe verdienmodel en zowaar is er een contradictio in terminis geboren.
Vanuit de trend om verantwoord te consumeren is men steeds meer bezig met consuminderen. En daar houden marketeers van, trends, want daar valt aan te verdienen. Dus inspelen op het consuminderen en geld uit laten geven om te kunnen besparen. De consument smult ervan in ieder geval en wellicht kunnen ze onder aan de streep ook inderdaad wat besparen en bijdragen aan een betere wereld.
Tegelijkertijd ben ik als marketeer blij met dit soort contradictio in terminis-trends, want de markt is er klaar voor om in een nieuw gat op de markt te springen. Dus misschien is consuminderen wel een oxymoron en tevens de gewenste zuurstof voor marketeers in de hedendaagse economie. Wie zal het zeggen? Uiteindelijk bepaalt de markt en dus de consument zelf wat er gebeurt. En de marketeer? Die omarmt en benut het. Of het nu een contradictio in terminis is of een oxymoron; dat is dan echt om het even!