Strategie is de sleutel tot succes
Of het nu voetbal, marketing of communicatie is; zonder strategie blijft het gewenste resultaat uit. Ook Louis van Gaal lijkt het credo ‘strategie is de sleutel tot succes’ te gaan bevestigen dit WK, want zonder visie is er geen duidelijke strategie en zonder strategie geen tactiek. Weliswaar is het geen garantie zolang er concurrentie bestaat, maar het is zeker wel de beste kans op succes. Voor succesvol ondernemen of effectief en resultaatgericht inzetten van marketing en communicatie is dit niet anders.
Je raadt het al; in de praktijk wordt vaak naar de finish gerend en zet men acties en promoties ad hoc in, want ‘social media is hot dus dat gaan we ook inzetten’. Of ‘we adverteren tijdens de vakantie in het dagblad, want dat doen we al jaren zo’. Nou mensen als Louis van Gaal het heilige 4-3-3 had gespeeld, omdat we dat nu eenmaal al jaren zo doen, dan hadden we afgelopen vrijdag niet met 1-5 van Spanje gewonnen. We hebben gewonnen omdat Louis van Gaal al een paar jaar vanuit een visie en strategie bouwt aan het elftal dat er nu staat en het tactische spel aansluit op de strategie en de tegenstander.
Weet waarop je richt
De kans op succes is in ieder geval groter met een duidelijke koers. Nu alleen maar hopen dat Louis van Gaal geen elftal tegenkomt die ook een strategie heeft en ook nog eens meer kwaliteit op het veld heeft staan, waardoor het succes van het Nederlands elftal ‘de eeuwige tweede’ blijkt te zijn. Dat zou nog steeds een knappe prestatie zijn van ons Oranje in deze mondiale voetbalwereld waar vele grote namen nu eenmaal niet toebehoren aan het Nederlandse elftal. Maar goed zoals gezegd is qua marketing en communicatie het principe hetzelfde: ‘Zorg voor een duidelijke koers, voorkom dat je met hagel schiet en dat je weet waarop je moet richten.’
Mijn advies voor jouw marketing en communicatie-inzet is dan ook: “Stop met dingen doen, omdat het altijd al zo gedaan wordt of omdat de concurrentie het zo doet. Start met een open mind en bepaal vanuit de missie en visie van het bedrijf samen met een professional een goede marketingstrategie zodat de inzet van marketing en communicatie onderscheidend, effectief en resultaat gericht is.”