Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten
Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing. Natuurlijk, de briefing moet ervoor zorgen dat ze weten wat er verwacht wordt, maar begrip van de marketingstrategie zorgt voor een beter resultaat. Makers zijn veelal experts en enorm goed in hun vak, dus gewoon voldoende begripsvorming van marketing is afdoende, want dan kies ik echt liever voor een expert dan een generalist als maker.
Ter illustratie: een timmerman met verstand van de bouw maakt beter passende kozijnen wat bijdraagt aan een mooier eindresultaat. Diezelfde timmerman hoeft geen specifieke kennis te bezitten over speciale metseltechnieken, maar wel over houtsoorten en houtbewerkingstechnieken. Het is aan de uitvoerder om ervoor te zorgen dat al deze specialisten met verstand van het geheel datgene bijdragen wat nodig is om te bouwen waar vraag naar is.
De juiste balans in het geheel is belangrijk, want ‘kennis zonder actie is nutteloos!’