Stelling: De invloed van marketing op jongeren wordt overschat
‘Ondanks bewustheid zijn jongeren toch ontvankelijk’
Het zijn de generaties die met social media opgroeien en waar social media in meegroeit. Niet voor niets dat vooral infl uencermarketing ingezet wordt om jongeren te beïnvloeden. Gericht inspelen op jongeren via influencers, het personaliseren van uitingen en het tracken daarvan lijken deel uit te maken van een effectieve campagne om jongeren te bereiken.
En ogenschijnlijk kennen en begrijpen jongeren het verdienmodel erachter, maar maakt dat dan ook dat ze er minder ontvankelijk voor zijn? Zolang het authentiek is, niet too much in your face en inspeelt op hun belevingswereld zijn jongeren zeker beïnvloedbaar. Wel zijn jongeren zelf ook bezig met het aspect beïnvloeding en weten ze dat ze zichzelf niet teveel moeten laten meeslepen. Vooral doordat ze weten dat er teveel gekeken wordt naar wat je niet hebt, in plaats van naar wat je wel hebt. Er is bewustheid over het feit dat de fear of missing out je laat verlangen naar iets waar je wellicht niet eens echt behoefte aan hebt.
Ondanks deze bewustheid zijn ze toch ontvankelijk, zeker als het op de juiste manier over de bühne wordt gebracht. De juiste media, de juiste boodschap op het juiste moment. Exact waar het marketingvak om draait.
Bron: Beau de Louw