Het doel heiligt de middelen
De stelling dat een merk zonder podcast kansloos is, is wat kort door de bocht. Het is een middel in de marketingmix en het doel heiligt nog altijd de middelen. In de beginjaren van mijn carrière was het credo te allen tijde ‘weet waarop je richt, voorkom missers’, een goede mantra die zeker ook nu nog handig is met toenemende aantal middelen om in te zetten. Waar jouw doelgroep te vinden is dient leidend te zijn voor de cross-mediale inzet van middelen. Luistert jouw doelgroep naar podcasts dan is dat zeker een medium dat voor jouw merk niet mag ontbreken.
Verder zou ik adviseren om te kijken naar een audiostrategie voor je merk net zoals je ook kijkt naar een content strategie voor je merk en niet sec naar de middelen. De inzet van postcast is ook één middel en voor je merk is het misschien relevant om audio op meerdere manieren in te zetten. Bovendien draagt audio zeker bij aan de tone-of-voice voor je merk en kun je onderscheidend zijn in beeld, copy en geluid. Audio leent zich ook goed om het verhaal van je merk te vertellen binnen de hedendaagse on-the-go lifestyle. Dus wellicht zou de stelling moeten zijn “Merk zonder een audio-first marketingstrategie is kansloos in een medialandschap met toenemend aantal connected devices en smart speakers”.
Blijft wel een feit dat nog steeds net als bij alle andere platforms geldt; wees relevant daar waar je doelgroep zich bevindt of het nu beeld, copy of audio is. Het eeuwenoude gezegde is hier ook zeker van toepassing: “Het doel heiligt de middelen’.
https://inaoome.nl/wp-content/uploads/2020/04/MT05-Marketeers-op-Stelling-Podcasts.pdf