Nut en noodzaak van marketing

Ondernemers denken vaak vanuit hun onderbuik als het marketing betreft (*) en meestal doen ze weinig tot niets aan marketing. Veelal denken ze vanuit kosten in plaats vanuit opbrengsten, daarnaast is marketing voor veel mkb-ondernemers een synoniem voor reclame of promotie. Waardoor de inzet van reclame en promotie vaak op onderbuikgevoel gedaan wordt en er aan marketing geen aandacht wordt besteed.

Juist dat is tegenstrijdig, enerzijds besparen en anderzijds op onderbuikgevoel investeren. Wat als gevolg kan hebben dat ‘een ondernemer schiet met hagel’ in plaats van ‘weet waarop hij richt’. Wil je op termijn effectief omgaan met het marketingbudget en meekunnen met de markt, concurrentie en ontwikkelingen dan is het zaak te zorgen dat de marketing strategisch op de rit staat.

Marketingstrategie

‘Marketingstrategie is door de dynamische markt meer en meer van belang. Wie had er ooit gedacht dat bijvoorbeeld TNT-post biefstukken zou gaan bezorgen? Dat online product customizen massaal door consumenten zou worden geadopteerd?’ De wereld verandert en verandert in hoog tempo. Vasthouden aan tradities en de uitspraak: ‘Maar we doen dit al jaren zo’ is geen optie. Het zijn niet de sterksten, maar de meest veranderingsgezinden die overleven.

De markt is veeleisender, de concurrentie is groter en de wereld dynamischer. Dit zorgt ervoor dat nagenoeg elke onderneming gedwongen wordt om hun concepten en verdienmodellen tegen het licht te houden en elke twee jaar de koers van het bedrijf moet evalueren en aanscherpen.

Marketingplan

Een goed doordacht marketingplan kan daarbij zijn dienst bewijzen. Zo kan er minstens eens in de twee jaar gekeken worden of de koers van het bedrijf het gewenste resultaat genereert. Dat hoeft geen hoogdravend theoretisch rapport te zijn. Met de juiste verkenning van de markt, trends en wensen van het bedrijf kan een marketing strateeg dit vertalen naar een werkbaar adviesrapport met opsommingen op een tiental A4’tjes.

Een gedegen en begrijpelijke kapstok voor de ondernemer dat bestaat uit de kennis en ervaring van de ondernemer dat aan de hand van besprekingen wordt getoetst en afgezet tegen de informatie vanuit de markt.

  • Inventarisatie
  • doelstelling en vraagstukken van de ondernemer, wat is de missie en visie
  • Interne Analyse
  • algemene evaluatie en recapitulatie van de onderneming, aanduiden van de mate van belangrijkheid van bepaalde aspecten, benoemen van huidige succesfactoren en kernwaarden
  • Externe Analyse
  • markt definiëren, belanghebbenden en concurrentieanalyse
  • Strategische Analyse
  • situatieanalyse, sterkte – zwakte – kansen en bedreigingen vertalen naar een confrontatie mix en marktfactoren bepalen
  • Marketingstrategie
  • marketingmix (product, prijs, plaats, personeel, promotie, proces)

Dit resulteert in een plan van aanpak c.q.. adviesnotitie, dat ‘hapklaar’ is voor de ondernemer.

(*) bronnen:
‘MKB-ers denken te veel vanuit hun onderbuik over marketing’ – Hans van der Klis (16-12-2013)

8 van de 10 mkb-bedrijven in Nederland hadden voor 2012 niet of nauwelijks marketingbudget conform BusinessLocus-onderzoek van Motivaction onder bijna 1500 MKB-ers

Wat klanten zeggen over iNA!

Wie kunnen mij beter aanbevelen dan mijn opdrachtgevers en collega’s? Hun woorden onderstrepen de impact en waarde die ik als marketing- en communicatiespecialist lever. Meer reviews van mijn klanten vind je op LinkedIn!

Benieuwd naar nog meer aanbevelingen en wat anderen over mijn werk zeggen? Bekijk dan alle referenties en aanbevelingen op mijn LinkedIn-profiel! 📈💬 Je vindt daar waardevolle inzichten en ervaringen van collega's en klanten die mijn professionaliteit en passie voor mijn vak onderstrepen. Klik snel door en ontdek wat zij te zeggen hebben!

Ina en ik werkten samen bij het openbaar lichaam Bonaire, waar zij de communicatie vanuit de gezaghebber en het bestuurscollege verzorgde. Ina is proactief, zeer toegankelijk, pakt dingen snel en professioneel op en voelt goed de gevoeligheden aan. Ze houdt iedereen in positie. Met haar energieke uitstraling en lach is het heerlijk samenwerken.

Machteld Klaassen Kabinetschef gezaghebber Bonaire

Ina ondersteunde het Oral Healthcare team met het opzetten van een consumenten gedreven media campagne. Mede dankzij haar gedrevenheid hebben we deze campagne in no-time en met de gewenste inhoud live kunnen zetten. Ina is een goede teamspeler die het einddoel in zicht houdt. Op naar volgende succesvolle projecten!

Laura van der Laan Product Marketing Director at Philips Domestic Appliances

Ina heeft een frisse kijk op communicatie, die bovendien succesvol is geweest. Denkt actief mee en is een prettige samenwerkingspartner.

Alex Reinders Verenigingsprofessional & Jurist | VAN branche organisatie Kansspelindustrie

Ina is in staat om in korte tijd de vinger op de zere plek te leggen en snel, doortastend en goed de veranderingen door te voeren die noodzakelijk zijn. Ze heeft met het opzetten van haar bedrijf een weg in geslagen, die perfect bij haar kwaliteiten past. Ze is een fantastische interim manager en zeer deskundige marketeer.

Geertje Jacobs Directeur | EKWC | Noord-Brabants Museum | TextielMuseum

Ina was de bedenker en de inspirator bij het project “de Participatieprijs” van Baanbrekers. Ik heb in dit project nauw met haar samengewerkt. Ina heeft zich ingezet als verbinder en heeft laten zien dat ze naast een creatieve geest ook het vermogen heeft om mensen van alle niveaus te motiveren en te activeren. Haar goede kennis van de regionale arbeidsmarkt en haar affiniteit met de sociale sector maakte het tot een succesvol project wat door Baanbrekers is doorgezet!

Suzan Hamers HR & Management Assistent | Baanbrekers – WML Facilitair

Voor hands-on en resultaatgerichte marketing coaching is Ina de aangewezen persoon. Ze heeft twee succesvolle opdrachten uitgevoerd waar ik zelf ook betrokken was en kan dus uit eigen ervaring zeggen dat het prettig werken is met Ina.

Thijs Torreman Manager onderwijs | Avans+

Samenwerken met Ina is een verademing. Ze is gedreven, deskundig en grondig. Houdt van een geintje, maar is inhoudelijk zeer professioneel. Op marketing gebied staat ze haar mannetje en kan eveneens goed netwerken. Ina bedankt!

Koen Paquay Agile Marketeer SDP® | Mark@ing | Chief Operational Officer (COO) - Owner Sterk Merkregisseurs

Werken met Ina? Ik gun het iedereen! Wat een vakvrouw! Snel, accuraat, creatief en boven alles een geweldige collega om mee samen te werken. De veelzijdigheid en betrouwbaarheid, zeker ook in het nakomen van afspraken, hebben indruk op mij gemaakt! Ik kijk uit naar de kans op hernieuwde samenwerking! Ik gun het iedereen!

Garmt Kolhorn Interim manager en bestuurlijke betrekkingen Publiek Domein, Gemeentesecretaris, Directeur, Bestuurder en toezichthouder maatschappelijke organisaties

“Ina heeft de interim-opdracht op de afdeling marketing en media erg professioneel ingevuld. Je merkt aan alles dat zij ervaren is in interim-opdrachten én daardoor vanaf dag 1 haar 'mannetje' staat. Ina 'get's the job done' en is bovendien een aangename collega in de omgang.”

Guus Pennings Head of Marketing & Media PSV

“Vanuit veel vakkennis, een resultaatgerichte instelling en uitstekend gevoel voor ‘quick wins’ die op korte én lange termijn het verschil maken levert Ina een belangrijke bijdrage. Zij heeft het fundament gelegd, zowel inhoudelijk als in structuur en samenwerking met collega's en stakeholders. Zij gebruikt haar kennis en netwerk, laat deze samenkomen en weet uitstekend marketing als accelerator te laten werken met sales.

Purdy ten Buren Global Senior Business Development Manager | Philips

Tevreden klanten