Neuromarketing is kwakzalverij
‘Als die koopknop bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk dat neuromarketing wordt ingezet?’
Neuromarketing de nieuwe must have om succesvollere campagnes te maken? Of is deze trend een hype? Is het effectief of kwakzalverij? Zowel onbetwiste als discutabele methodieken worden ingehaald door de tand des tijds. Middels MRI of EEGmeting wordt er inzicht verkregen in de reactie van het onderbewustzijn.
‘So far so good!’
Als marketeer houden we van ‘meten is weten’ en vooral een meting waarbij we weten wat men werkelijk denkt in plaats van wat men zegt te denken. Alsof we de menselijk blackbox uitlezen. Natuurlijk is een campagne gebaseerd op klantbehoeftes en op voorhand getoetst, maar met neuromarketing focussen we niet alleen op de behoeftes van de klant, maar ook op onderbewuste behoeftes van de klant.
‘Heilige graal of kwakzalverij?’
We weten niet of we onbewust acteren op ons onderbewustzijn of dat we toch bewust reageren en acteren op wat wenselijk is. En als die koopknop echt bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk
dat neuromarketing wordt ingezet om mensen onbewust te laten reageren en acteren? De tijd zal het leren!
Meer over deze stelling lees je online op Marketingtribune.nl | Stelling: Neuromarketing is kwakzalverij