Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument
Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument
‘MOREEL KOMPAS LIJKT VOLLEDIG TE ONTBREKEN’
Soms wil de consument graag voor de gek gehouden worden, maar de mate waarop dit nu gebeurt, loopt de spuigaten uit. Is dat oplichting? In een aantal gevallen wel! De net iets te plat geslagen schnitzel voor hetzelfde geld op je bord is toch wel iets anders dan het stelselmatig bewust verminderen van waar krijgen voor je geld. Nu maken bedrijven van de nood een deugd. Marge wordt gemaximaliseerd, waarbij stijgende onkosten door alle omstandigheden in de wereld als excuus worden gebruikt. Althans dat excuus dragen ze aan zodra men in de gaten heeft dat er sprake is van krimpflatie. Tot aan dat moment wordt er schaamteloos gemorreld aan de inhoud van verpakkingen, hoeveelheidsverhoudingen van ingrediënten en zelfs inperkende service. Helaas lijkt deze kortetermijnstrategie niet door de marketeers te kenteren. Net zo min als dat de marketeer duurzaamheid op de agenda krijgt bij corporate organisaties. De kortetermijnwinst lonkt en het morele kompas lijkt volledig te ontbreken. In oorlog en de liefde is schijnbaar alles geoorloofd. Weet dat er een tijd komt waarin je als merk de consument weer nodig hebt in plaats van andersom. En zoals we allemaal weten zijn consumenten als eenheid perfect in staat om een merk te cancelen.