Sterk resultaat door samenwerking

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Samenwerken kan in vele vormen en in uiteenlopende situaties. Het maakt dat je elkaar versterkt en samen tot een optimaal resultaat komt. Veelal liet ik tijdens trainingen een filmpje zien uit Sesamstraat over samenwerken of eigenlijk wat het resultaat is als je niet samenwerkt en naast elkaar aan de slag gaat met eenzelfde project of opdracht.

Zodra Kermit de Kikker erachter komt dat ze naast elkaar hetzelfde aan het doen zijn, klonk er altijd gegniffel in het trainingslokaal. Terwijl de essentie van het filmpje vooral tegen het einde
ook tot inzichten leidde over de valkuilen waar zovelen vaak intrappen. Vaak is het zo dat gebrek aan communicatie, de drang om resultaat te claimen en de angst om je kwetsbaar op te stellen, belemmerend werkt binnen samenwerkingen. Iets wat me telkens opviel en opvalt bij nieuwe opdrachten, binnen nieuwe projectgroepen of binnen een afdelingsteam.

Het is juist de kunst om open te communiceren, elkaars successen te vieren, te gunnen en te delen en waar nodig elkaar te versterken op verbeterpunten. Het vergt lef om je kwetsbaar
op te durven stellen, maar je krijgt er zoveel voor terug. Dat is het mooie van mijn vak, om als zelfstandig Senior Marketing Professional telkens deze uitdaging opnieuw aan te gaan en te leren van elkaar en mét elkaar. Door samen te werken en echt te kiezen voor een samenwerking zodat het resultaat sterker is dan ooit.

Waardoor je ook weer sterker en beter wordt en dit kan meenemen naar de volgende samenwerking. Dat is wat mij echt energie geeft. Ik ben die gedreven samenwerkingspartner, die ervan houdt samen te sparren. De afwisseling van zowel de inhoudelijkheid van opdrachten en projecten als ook zeker de samenwerking met vakgenoten, laat mijn hart sneller kloppen. De dynamiek van de afwisseling en diversiteit van branches, bedrijven en mensen inspireren me en geven me energie. En ik hoop oprecht dat men durft te kiezen om samen successen te boeken door sensibiliteit te tonen en echt de samenwerking aan te gaan. Dat maakt ons vak alleen nog maar mooier dan dat het al is.

Ina Oome SMP

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen