Stelling: ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Nu denk ik dat het vooral merken betreft die nog niet of helemaal niet meebewegen met de veranderingen die gaande zijn. Er is tenslotte een post-pandemische revolutie gaande. En net als ten tijde van industriële revolutie en digitale revolutie zullen de niet veranderingsgezinde het niet overleven.

Merkvertrouwen

Vertrouwen komt van twee kanten. Dus als het merkvertrouwen onderhevig is aan inflatie hoeft dat niet per se aan de omstandigheden te liggen of de consument of het merk zelf. Het mes zal aan meerdere kanten snijden. Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat er een vorm van merkinflatie gaande is. Weliswaar geldt dit niet voor alle merken en niet in alle markten of bedrijfskolommen. Het is iets wat vooral merken en markten treft waarin nog niet of helemaal niet wordt meebewogen met de veranderingen die gaande zijn. Een aantal jaar geleden spraken we over de digitale revolutie als disruptief voor de gevestigde orde in economie en marketingland en maakten we de vergelijking met de industriële revolutie. Nu kunnen we wel stellen dat er een post-pandemische revolutie gaande is. Gevolg? Veel dingen veranderen, sommige verdwijnen en andere verbeteren. Zo ook merken, en misschien zelfs sterke merken, want één van de dingen die sterke merken sterk maken c.q. houden is de gevestigde orde. Neem een sterk merk wat altijd veel heeft gebouwd aan visuele zichtbaarheid als primaire pijler van de merkwaarde en datzelfde merk staat nu in een webshop met een omschrijving van 50 tekens en een klinisch vrijstaande productfoto. Tja, waar blijft dan nog de merkwaarde. Dus als de pijlers van de gevestigde orde onderuit worden gehaald, dan is het zaak tijdig, en liefst met vooruitziende blik, te investeren in de pijlers van de nieuwe orde. En misschien maakt dit laatste je wel tot een echt sterk merk. Een merk dat met vooruitziende blik bouwt op de juiste pijlers om zo te voorkomen dat het merkvertrouwen leidt aan inflatie.

Stelling:

"Stelling: ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie "
#stelling #marketingtribune #missmarketing #nima #bonaire #nederland

Misschien ook interessant

The Bonaire feeling

The feeling that has already stolen our hearts❣️The Bonaire feeling 🙋‍♀️🦩🌵☀️
Meer lezen

Old ways won't open new doors

Elke Marketing Professional hoort met enige regelmaat vanuit de organisatie of van de klant de legendarische woorden: "maar wij doen dat altijd zo!" 
Meer lezen

Miss Marketing Bonaire

Mijn eerste Bonaire blog voor NIMA ben ik aan het optekenen terwijl ik geniet van een heerlijk vers sapje op het ‘kantoor’ van mijn man. Lees het terras van Luciano in Kralendijk 😉 Zijn favoriete stek waar hij elke ochtend zijn mail bijwerkt en dingen regelt.
Meer lezen

Bonaire blogger

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Ina Oome alias Miss Marketing en een Brabantse Bonairiaanse. Naast dat ik een passie heb voor mijn professie, heb ik ook een enorme passie voor het eiland Bonaire. En over beide blog ik als Bonaire blogger Miss Marketing.
Meer lezen

Stelling: De invloed van marketing op jongeren wordt overschat

‘Ondanks bewustheid zijn jongeren toch ontvankelijk', aldus Miss Marketing op de stelling: De invloed van marketing op jongeren wordt overschat.
Meer lezen