Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing. Natuurlijk, de briefing moet ervoor zorgen dat ze weten wat er verwacht wordt, maar begrip van de marketingstrategie zorgt voor een beter resultaat. Makers zijn veelal experts en enorm goed in hun vak, dus gewoon voldoende begripsvorming van marketing is afdoende, want dan kies ik echt liever voor een expert dan een generalist als maker.

Ter illustratie: een timmerman met verstand van de bouw maakt beter passende kozijnen wat bijdraagt aan een mooier eindresultaat. Diezelfde timmerman hoeft geen specifieke kennis te bezitten over speciale metseltechnieken, maar wel over houtsoorten en houtbewerkingstechnieken. Het is aan de uitvoerder om ervoor te zorgen dat al deze specialisten met verstand van het geheel datgene bijdragen wat nodig is om te bouwen waar vraag naar is.

De juiste balans in het geheel is belangrijk, want ‘kennis zonder actie is nutteloos!’

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen