Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Auteur: Ina Oome
Categorie: Bonaire blogger

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

‘MOREEL KOMPAS LIJKT VOLLEDIG TE ONTBREKEN’

Soms wil de consument graag voor de gek gehouden worden, maar de mate waarop dit nu gebeurt, loopt de spuigaten uit. Is dat oplichting? In een aantal gevallen wel! De net iets te plat geslagen schnitzel voor hetzelfde geld op je bord is toch wel iets anders dan het stelselmatig bewust verminderen van waar krijgen voor je geld. Nu maken bedrijven van de nood een deugd. Marge wordt gemaximaliseerd, waarbij stijgende onkosten door alle omstandigheden in de wereld als excuus worden gebruikt. Althans dat excuus dragen ze aan zodra men in de gaten heeft dat er sprake is van krimpflatie. Tot aan dat moment wordt er schaamteloos gemorreld aan de inhoud van verpakkingen, hoeveelheidsverhoudingen van ingrediënten en zelfs inperkende service. Helaas lijkt deze kortetermijnstrategie niet door de marketeers te kenteren. Net zo min als dat de marketeer duurzaamheid op de agenda krijgt bij corporate organisaties. De kortetermijnwinst lonkt en het morele kompas lijkt volledig te ontbreken. In oorlog en de liefde is schijnbaar alles geoorloofd. Weet dat er een tijd komt waarin je als merk de consument weer nodig hebt in plaats van andersom. En zoals we allemaal weten zijn consumenten als eenheid perfect in staat om een merk te cancelen.

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen