Stelling: "Er bestaat geen blauwdruk voor brand building"

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

ʻHET IS MAAR NET WELKE ROUTE HET BESTE PAST BIJ HET MERK, DE MARKT OF HET TEAM DAT AAN HET MERK BOUWTʼ

Elk merk is anders en elk merk heeft zijn eigen unieke kenmerken. Dus kan het merk uniek zijn, net als het bouwen aan een merk uniek kan zijn, maar dat hoeft niet. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Er zijn vele blauwdrukken en de architecten ervan pretenderen dat de zijne of de hare de meest effectieve is.

Het ene merk neemt de standaardroute naar Rome en het andere merk kiest er bewust voor om een nieuwe route uit te stippelen. Wel is het inderdaad zo dat de ene router sneller is en de ander wat minder hobbelig. Het is maar net welke route het beste past bij het merk, de markt of het team dat aan het merk
bouwt.

Vaak is juist dat ene ongrijpbare succes van een merk gebouwd op een eigentijdse en innovatieve wijze, waarbij dat unieke talent om de hoek komt kijken wat niet in een blauwdruk is te vangen. Zoals vele filosofen schreven: ‘Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden.’

Blauwdrukken zijn handig, effectief en een goede leidraad, maar soms is het goed om nieuwe wegen te bewandelen en mooiere routes te vinden en zo een blauwdruk te kunnen maken die beter is.

Misschien ook interessant

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingo’s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven 😉 ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen

Stelling: Corona heeft de consument voorgoed veranderd

‘Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd’
Meer lezen

Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers

ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ
Meer lezen