Stelling: Corona heeft de consument voorgoed veranderd

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd’

Is dat zo? Heeft corona ons voorgoed veranderd? Zijn inderdaad onze gewoontes, gedrag of inborst veranderd? En heeft het een blijvend effect? We zullen het zien over een paar jaar, maar ik denk dat er wel wezenlijk een aantal dingen veranderd zijn. Sommige veranderingen blijven en anderen verdwijnen geheel of deels. Het nieuwe normaal zal niet zomaar teruggaan naar het oude normaal en het zal ook niet zomaar zo blijven. Denk alleen maar eens aan het thuiswerken versus de 9 to 5 kantoormentaliteit; daar zal een hybride vernieuwde variant voor komen. Maar ook in de horeca zal het take-away fenomeen niet volledig verdwijnen en in een luxe pop-up versie een nieuw leven vinden naast de verblijfshoreca. Mooie proeftuin voor nieuwe gerechten en dan uiteraard wel in een luxe jasje, zodat je wel de toegevoegde waarde van de service in de verblijfshoreca compenseert. Ook de reisbranche zal evolueren en de retail, de logistiek et cetera. Is de consument voorgoed veranderd? Deels wel inderdaad en dat geldt zeker ook voor het bedrijfsleven. Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd. We bewegen allemaal mee met de veranderingen en we spelen daar allemaal zo goed als mogelijk op in. Wat dat betreft veranderen sommige dingen nooit.

Ina Oome BBA SMP | INA! Marketing & Communicatie

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen