De opkomst van internet zorgde voor een verschuiving van offline naar online marketing, wat door de social media nog eens werd versterkt. Nu een aantal jaren later begeven we ons in een nieuwe fase van de digitale revolutie en ‘Social Cross Mediale Marketing’ begint steeds meer vorm te krijgen.

Want de middelen zijn door alle technologische ontwikkelingen wel veranderd, maar het gedrag van de mens niet!

Story telling

Mond-tot-mondreclame is eeuwenoud en de kracht daarvan is dat gelijkwaardige (peer 2 peer) elkaar overtuigen van een product of dienst. Daar hecht men meer waarde aan en er wordt meer geloofwaardigheid aan toegekend. Je gelooft immer je vriendin of buurman van je collega meer dan degene die professioneel betrokken is bij het product.

Sterker nog, de koopintentie verdubbelt maar liefst door mond-tot-mondreclame. Ook online is dit niet anders. We gaan graag een keer eten bij dat ene restaurantje wat door veel bekenden een goede waardering kreeg op internet. Of we vragen via social media-kanalen om de mening of tips van bekenden.

Storytelling wordt daarom steeds belangrijker, want de mening van een echte consument telt. De invloed van het vertellen van een goed verhaal werkt nog steeds. Dat gedrag is niet veranderd, de middelen wel.

Mond-tot-mondreclame wordt ook op internet en social media steeds belangrijker. Het koopgedrag wordt er sterk door beïnvloed, 70% van alle aankoopbeslissingen worden gebaseerd op mond-tot-mondreclame oftewel peer 2 peer communicatie. Een belangrijk gegeven waar je wat mee kunt.

Ander belangrijk fenomeen is dat nog steeds 69% van alle zoekopdrachten op internet offline beginnen. Als je de cross-mediale aanpak kiest voor je campagne met een boodschap geënt op echte consumenten die hun tevredenheid uiten over je product of dienst en je weet daarmee zowel online als offline je doelgroep te bereiken dan benut je de nieuwe technologieën en het eeuwenoude gedrag van de mens.

Social Cross Mediale Marketing, er is maar een ding dat je zelf moet realiseren: tevreden klanten!