Stelling | Foodmarketeers vertellen te vaak 'suikerzoete' sprookjes

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Marketing is hét is de kunst van verleiden! Het positioneren van producten inspelend op de behoeftes van consumenten. Deze behoeftes ontstaan door verscheidene maatschappelijke factoren en dat is bepalend voor wat de consument wil horen. Zo was vezelrijke ontbijtkoek aantal jaar geleden niet eens een consumentvraag. Ook de behoefte van bijvoorbeeld minder vet tot en met minder vlees is ingegeven vanuit maatschappelijke opinie.

Suikerzoete sprookjes of azijn zure kritiek?

Neem bijvoorbeeld de vleesindustrie; in het winkelschap met de minste foodmarketing op de verpakkingen, oftewel het ‘blote billen schap’ van de supermarkt. Niets ligt er nu ineens zo onder vuur als vlees. Steeds vaker is ‘beter geen vlees’ de perceptie van de consument. Diezelfde consument die vaak niet eens weet wat hij werkelijk eet. Niet stilstaat bij de milieubelasting van sommige producten, want het is een feit dat avocado’s niet in onze achtertuin groeien en massaal worden ingevlogen. Uiteraard predikt iedereen voor eigen parochie, maar dus ook instanties, belangenorganisaties en substitutie producenten. En allemaal willen we de harten van de consument winnen en zo het aankoop gedrag beïnvloeden.

Stelling:

"Foodmarketeers vertellen te vaak 'suikerzoete' sprookjes"

De stelling dat Foodmarketeers te vaak suikerzoete sprookjes verkondigen is wat mij betreft een te gepeperde uitspraak die we met een korreltje zout moeten nemen.

Ina Oome BBA SMP®

Interim Marketingstrateeg | Freelance Marketingadviseur | InaOome.nl

Misschien ook interessant

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingo’s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven 😉 ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen

Stelling: Corona heeft de consument voorgoed veranderd

‘Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd’
Meer lezen

Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers

ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ
Meer lezen