Stelling | Foodmarketeers vertellen te vaak 'suikerzoete' sprookjes

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Marketing is hét is de kunst van verleiden! Het positioneren van producten inspelend op de behoeftes van consumenten. Deze behoeftes ontstaan door verscheidene maatschappelijke factoren en dat is bepalend voor wat de consument wil horen. Zo was vezelrijke ontbijtkoek aantal jaar geleden niet eens een consumentvraag. Ook de behoefte van bijvoorbeeld minder vet tot en met minder vlees is ingegeven vanuit maatschappelijke opinie.

Suikerzoete sprookjes of azijn zure kritiek?

Neem bijvoorbeeld de vleesindustrie; in het winkelschap met de minste foodmarketing op de verpakkingen, oftewel het ‘blote billen schap’ van de supermarkt. Niets ligt er nu ineens zo onder vuur als vlees. Steeds vaker is ‘beter geen vlees’ de perceptie van de consument. Diezelfde consument die vaak niet eens weet wat hij werkelijk eet. Niet stilstaat bij de milieubelasting van sommige producten, want het is een feit dat avocado’s niet in onze achtertuin groeien en massaal worden ingevlogen. Uiteraard predikt iedereen voor eigen parochie, maar dus ook instanties, belangenorganisaties en substitutie producenten. En allemaal willen we de harten van de consument winnen en zo het aankoop gedrag beïnvloeden.

Stelling:

"Foodmarketeers vertellen te vaak 'suikerzoete' sprookjes"

De stelling dat Foodmarketeers te vaak suikerzoete sprookjes verkondigen is wat mij betreft een te gepeperde uitspraak die we met een korreltje zout moeten nemen.

Ina Oome BBA SMP®

Interim Marketingstrateeg | Freelance Marketingadviseur | InaOome.nl

Misschien ook interessant

Stelling: De invloed van marketing op jongeren wordt overschat

‘Ondanks bewustheid zijn jongeren toch ontvankelijk', aldus Miss Marketing op de stelling: De invloed van marketing op jongeren wordt overschat.
Meer lezen

Stelling: ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie

Nu denk ik dat het vooral merken treft die nog niet of helemaal niet meebewegen met alle veranderingen. Er is een post-pandemische revolutie gaande. En net als ten tijde van industriële en digitale revolutie zullen de niet veranderingsgezinde het niet overleven.
Meer lezen

Groen van jaloezie

Groen van jaloezie want er is altijd Baas boven Baas deze lokale rakker alias de Burgemeester mag gewoon heerlijk de hele dag in de zon zitten.. mij de ogen uitsteken terwijl ik achter de laptop de dagen aftel …zon zitten.. mij de ogen uitsteken terwijl ik achter de laptop de dagen aftel …
Meer lezen

Bon Pasku ?

To all Fl'Amigo's ? Feliz Navidad ? Bon Pasku ? Merry Christmas ✨Prettige Kerstdagen ? en hopelijk een heel goed 2022 ❣ Tot die tijd ga ik het er ondanks alles van nemen en ? dat volgend jaar het voor velen een stuk ☀️ uit ziet ??‍♀️ iNA! is gesloten van 23 december 2021 tot en met 5 januari 2022
Meer lezen

Meet Bob

Bob is een Caribische flamingo. Zijn leven nam een dramatische wending toen hij tegen een hotelraam vloog, waardoor hij een zware hersenschudding opliep.
Meer lezen