Handel gaat voor het meisje, of in dit geval voor de column, maar soms kruipt het bloed ofwel de inspiratie waar het niet gaan kan. Want een overvolle projectenportefeuille brengt ook zo zijn voordelen met zich mee. Nieuwe ervaringen, opgedane kennis en mooie resultaten die leiden tot inspiratie.

Inspiratie om te delen

Inspiratie vanuit drukte en hectiek ontstaan. De dynamiek door de digitalisering is zeker ook in het marketinglandschap terug te vinden. Met de dag wel te verstaan, bepaalt steeds meer de eindgebruiker het spel van de markt. Dus als doorgewinterde marketeer pas je de spelregels hierop aan en laat je jezelf inspireren door de dynamiek.

Zo is de marketingmix geëvolueerd van de 4 P’s naar 7 P’s vervolgens de 4 C’s tot de hedendaagse nieuwe 4 P’s. En de wijze waarop je communiceert met de markt doorloopt een gelijke transformatie van ‘Product Telling’ naar ‘Story Telling’ tot ‘Story Doing’. En nog meer dan voorheen grijpen communicatie en marketing in elkaar. Want ‘Story Doing’ beïnvloedt niet alleen de wijze van communiceren, maar zeker ook de marketingmix. Waarbij de grootste verandering is, dat de markt bepaalt!

De markt bepaalt!

Het mooie ervan is dat niet langer het product of het gewenste imago regeert, maar het doel en dus de behoefte van de markt. Vanuit passie probleemoplossend kijken naar de markt wint het van de financiële doelstellingen of de jacht naar status.

Inspirerend dat de transparantie die de digitale ontwikkelingen met zich mee hebben gebracht kansen bieden aan nieuwe ondernemers, initiatieven en samenwerkingen ingegeven door de markt zelf.

Dat co-creatie en doelgerichte passie en ambitie hebben de overhand met innovatieve initiatieven als resultaat. Want de markt kijkt niet langer naar sec producten of diensten, een bedrijf of merk, maar kijkt vooral naar welk doel het dient. Wat betekent het bedrijf of merk voor mij? Wat dragen zij bij aan de samenleving? Voegt het iets toe aan mijn leven? Persoonlijke en maatschappelijke drijfveren worden steeds belangrijker in de breedste zin van het woord. Waarbij men verwacht de bedrijven en merken ‘daad bij het woord voegen’.

4 nieuwe P’s[1] – Purpose Economy

Purpose

Doel van het bedrijf of merk, oftewel de intrinsieke motivatie, het waarom; ‘Waarom ben je hier, waarom doe je wat je doet?’
Bedrijven en merken dienen iets na te streven vanuit passie met een visie geboren vanuit een missie. En die dient relevant te zijn en toegevoegde waarde te leveren.

Presence

Aanwezigheid en zichtbaarheid onder de gelijkgestemden. Bereik de markt daar waar men ‘met eenzelfde doel’ zich begeeft. De wereld is binnen handbereik, daardoor is het makkelijker om mensen te bereiken ongeacht de locatie en tegelijkertijd moeilijker om degenen te bereiken die relevant zijn. Groot bereik alleen is niet meer afdoende nu de mediaconsumptie van mensen verschoven en versnipperd is. Kwalitatief bereik, toegankelijkheid en transparantie kopen is gewoon te kostbaar geworden. En bovendien verwachten klanten steeds meer van merken. Ze verwachten dat merken toegankelijk en ondersteunend zijn.

Proximity

Big data een resultante van de digitale revolutie, de opkomst van mobiele communicatie en nieuwe technologieën waardoor er meer inzicht is in de markt, klanten en fans. Door de toename van Big Data is men in staat in te spelen op behoeftes van de markt, te werken aan ‘purpose’ en te acteren als ‘partner’ van klanten. Het is de mogelijkheid om de markt, klanten en gebruikers, te bereiken op een meer toegespitste en meer betekenisvolle manier, wanneer en waar ze willen.

Partnerships

Geen merk is groot genoeg om het alleen te doen. Co-creatie en partnerships is het toverwoord. Dat is de wijze om ‘purpose’ te leveren, het creëren van win-win situaties die leiden tot geloofwaardigheid, innovaties versnellen en communities genereert wat het bereik verbetert en vergroot. Het geheel is immers meer dan de som der delen!

Meer inspiratie opdoen?

Voor meer inspiratie in deze context kun je op https://www.canneslions.com/ mooie voorbeelden zien van marketing cases passend binnen de ‘Purpose Economy’.
________________________________________ [1] Kimberly Kadlec, Worldwide V.P., Global Marketing Group at Johnson & Johnson heeft 4 nieuwe P’s gedefinieerd (bron: Forbes.com).

Creatieve manier om media te benutten en beperkingen te omzeilen met ‘Purpose!’