Neuromarketing is kwakzalverij

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘Als die koopknop bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk dat neuromarketing wordt ingezet?’

Neuromarketing de nieuwe must have om succesvollere campagnes te maken? Of is deze trend een hype? Is het effectief of kwakzalverij? Zowel onbetwiste als discutabele methodieken worden ingehaald door de tand des tijds. Middels MRI of EEGmeting wordt er inzicht verkregen in de reactie van het onderbewustzijn.

‘So far so good!’

Als marketeer houden we van ‘meten is weten’ en vooral een meting waarbij we weten wat men werkelijk denkt in plaats van wat men zegt te denken. Alsof we de menselijk blackbox uitlezen. Natuurlijk is een campagne gebaseerd op klantbehoeftes en op voorhand getoetst, maar met neuromarketing focussen we niet alleen op de behoeftes van de klant, maar ook op onderbewuste behoeftes van de klant.

‘Heilige graal of  kwakzalverij?’

We weten niet of we onbewust acteren op ons onderbewustzijn of dat we toch bewust reageren en acteren op wat wenselijk is. En als die koopknop echt bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk
dat neuromarketing wordt ingezet om mensen onbewust te laten reageren en acteren? De tijd zal het leren!

Meer over deze stelling lees je online op Marketingtribune.nl | Stelling: Neuromarketing is kwakzalverij

Misschien ook interessant

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen

The Bonaire feeling

The feeling that has already stolen our hearts❣️The Bonaire feeling 🙋‍♀️🦩🌵☀️
Meer lezen

Old ways won't open new doors

Elke Marketing Professional hoort met enige regelmaat vanuit de organisatie of van de klant de legendarische woorden: "maar wij doen dat altijd zo!" 
Meer lezen

Miss Marketing Bonaire

Mijn eerste Bonaire blog voor NIMA ben ik aan het optekenen terwijl ik geniet van een heerlijk vers sapje op het ‘kantoor’ van mijn man. Lees het terras van Luciano in Kralendijk 😉 Zijn favoriete stek waar hij elke ochtend zijn mail bijwerkt en dingen regelt.
Meer lezen