Neuromarketing is kwakzalverij

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘Als die koopknop bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk dat neuromarketing wordt ingezet?’

Neuromarketing de nieuwe must have om succesvollere campagnes te maken? Of is deze trend een hype? Is het effectief of kwakzalverij? Zowel onbetwiste als discutabele methodieken worden ingehaald door de tand des tijds. Middels MRI of EEGmeting wordt er inzicht verkregen in de reactie van het onderbewustzijn.

‘So far so good!’

Als marketeer houden we van ‘meten is weten’ en vooral een meting waarbij we weten wat men werkelijk denkt in plaats van wat men zegt te denken. Alsof we de menselijk blackbox uitlezen. Natuurlijk is een campagne gebaseerd op klantbehoeftes en op voorhand getoetst, maar met neuromarketing focussen we niet alleen op de behoeftes van de klant, maar ook op onderbewuste behoeftes van de klant.

‘Heilige graal of  kwakzalverij?’

We weten niet of we onbewust acteren op ons onderbewustzijn of dat we toch bewust reageren en acteren op wat wenselijk is. En als die koopknop echt bestaat, is het dan wel ethisch wenselijk
dat neuromarketing wordt ingezet om mensen onbewust te laten reageren en acteren? De tijd zal het leren!

Meer over deze stelling lees je online op Marketingtribune.nl | Stelling: Neuromarketing is kwakzalverij

Misschien ook interessant

Bon Pasku 🎄

To all Fl'Amigo's 🦩 Feliz Navidad 🎄 Bon Pasku 💫 Merry Christmas ✨Prettige Kerstdagen 💫 en hopelijk een heel goed 2022 ❣ Tot die tijd ga ik het er ondanks alles van nemen en 🙏 dat volgend jaar het voor velen een stuk ☀️ uit ziet 🙋🏼‍♀️ iNA! is gesloten van 23 december 2021 tot en met 5 januari 2022
Meer lezen

Meet Bob

Bob is een Caribische flamingo. Zijn leven nam een dramatische wending toen hij tegen een hotelraam vloog, waardoor hij een zware hersenschudding opliep.
Meer lezen

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingo’s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven 😉 ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen