Met een knipoog ๐Ÿ˜‰

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

“Seks in reclame moet kunnen”

Sommige dingen zijn al zo oud als de weg naar Rome, zo ook het gebruik van seks in reclames. De stelling of dat dit moet kunnen intrigeert me en tegelijkertijd irriteert het me ook enigszins. Het is vaak met een knipoog en dat zou in een liberale wereld gewoon moeten kunnen zonder dat we direct nadenken over de moraliteitsvragen.

Al vanaf de eerste reclames in het Romeinse rijk komen er sexy boodschappen voor. Het is ook sinds jaar en dag dat het motto โ€˜seks sellsโ€™ wordt benut. En laten we daar vandaag de dag dan ook niet Roomser in zijn dan de Paus.

Denk maar eens even terug aan de โ€˜Coca-cola light breakโ€™ commercial van de tuinman met gespierd ontbloot bovenlichaam. Of de liefdevolle reclame van Auping. Het gaat om dat gevoel van aandacht verkrijgen, het prikkelen van alle zintuigen op welke manier dan ook.

Het is nu eenmaal zo dat ook deze strategie in reclames een bepaald gevoel aanwakkeren. Dat is direct het succes van een commercial en wellicht soms ook direct het probleem. Want wat voor de een โ€˜n goede associatie is, kan voor de andere een negatieve zijn. En soms kan het als aanstootgevend worden beschouwd.

Wellicht een kwestie van goede doelgroep marketing; de juiste boodschap voor de juiste persona. Laten we het ook niet veel spannender maken dan dat het is.

Stelling:

"Seks in reclame moet kunnen"

Misschien ook interessant

Bon Pasku ๐ŸŽ„

To all Fl'Amigo's ๐Ÿฆฉ Feliz Navidad ๐ŸŽ„ Bon Pasku ๐Ÿ’ซ Merry Christmas โœจPrettige Kerstdagen ๐Ÿ’ซ en hopelijk een heel goed 2022 โฃ Tot die tijd ga ik het er ondanks alles van nemen en ๐Ÿ™ dat volgend jaar het voor velen een stuk โ˜€๏ธ uit ziet ๐Ÿ™‹๐Ÿผโ€โ™€๏ธ iNA! is gesloten van 23 december 2021 tot en met 5 januari 2022
Meer lezen

Meet Bob

Bob is een Caribische flamingo. Zijn leven nam een dramatische wending toen hij tegen een hotelraam vloog, waardoor hij een zware hersenschudding opliep.
Meer lezen

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op zโ€™n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingoโ€™s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven ๐Ÿ˜‰ ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen