Marketing van morgen, is de verandering van vandaag!

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘De wereld verandert snel en het is niet de sterkste die wint, maar de meest veranderingsgezinde!’

Het is een veel gehoord statement van marketeers wanneer zij willen benadrukken dat de marketingplannen vernieuwend moeten zijn. Maar wat roept een marketeer tegen zichzelf, wat is het credo in een marketingorganisatie of op een marketingafdeling. Want ook zij moeten vernieuwend zijn en blijven. Ook zij kunnen niet achterblijven in deze dynamische economie, die zich nog steeds vormt in of na de digitale revolutie.

‘De enige zekerheid is het feit dat niets zeker is. De constantheid van verandering.’

Verandering is ook ontwikkeling. Ontwikkeling door nieuwe ervaringen, verrijken van kennis en het leggen van nieuwe contacten. Het is de dynamiek van verandering die inspireert. Dynamiek is ook in het marketinglandschap terug te vinden. Dus als doorgewinterde marketeer pas je jezelf aan en laat je jezelf inspireren door de dynamiek. Laat je inspireren door de veranderingen!

Omarm het feit dat transparantie die de digitale ontwikkelingen met zich mee hebben gebracht kansen biedt aan nieuwe ondernemers, initiatieven en samenwerkingen. Dat de markt steeds meer bepaalt, dan men niet langer kijkt naar alleen producten of diensten, een bedrijf of merk, maar vooral kijkt naar welk doel het dient. Wat betekent het bedrijf of merk voor hen? Wat draagt het bij aan de samenleving of voegt het iets toe aan hun leven? Persoonlijke en maatschappelijke drijfveren worden steeds belangrijker in de breedste zin van het woord. Verandering van vandaag volgen en toepassen in de marketing van morgen. Blijf vooruitstrevend. Lees, luister en leer in een groep, uit een boek, online of van anderen. Evolueer en beweeg mee door jezelf te ontwikkelen.

Mogelijkheden genoeg. Zo staan vakbladen vol met artikelen over de hedendaagse nieuwe 4 P’s of 4 B’s. Zijn er webinars over de verschuiving van ‘Product Telling’ naar ‘Story Telling’ tot ‘Story Doing’. Masterclasses voor professionals met aansluitend een moment om bij te praten of te discussiëren over het vak en alle veranderingen.

Zorg dat je de marketingprofessional bent die vanuit passie voor de professie en probleemoplossend naar de markt kijkt. Weet dat de marketingmantra ook voor de marketeer zelf geldt: ‘Degene die het meest veranderingsgezind is, is succesvol.’

Ina Oome SMP
INA!

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen