Marketing van morgen, is de verandering van vandaag!

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘De wereld verandert snel en het is niet de sterkste die wint, maar de meest veranderingsgezinde!’

Het is een veel gehoord statement van marketeers wanneer zij willen benadrukken dat de marketingplannen vernieuwend moeten zijn. Maar wat roept een marketeer tegen zichzelf, wat is het credo in een marketingorganisatie of op een marketingafdeling. Want ook zij moeten vernieuwend zijn en blijven. Ook zij kunnen niet achterblijven in deze dynamische economie, die zich nog steeds vormt in of na de digitale revolutie.

‘De enige zekerheid is het feit dat niets zeker is. De constantheid van verandering.’

Verandering is ook ontwikkeling. Ontwikkeling door nieuwe ervaringen, verrijken van kennis en het leggen van nieuwe contacten. Het is de dynamiek van verandering die inspireert. Dynamiek is ook in het marketinglandschap terug te vinden. Dus als doorgewinterde marketeer pas je jezelf aan en laat je jezelf inspireren door de dynamiek. Laat je inspireren door de veranderingen!

Omarm het feit dat transparantie die de digitale ontwikkelingen met zich mee hebben gebracht kansen biedt aan nieuwe ondernemers, initiatieven en samenwerkingen. Dat de markt steeds meer bepaalt, dan men niet langer kijkt naar alleen producten of diensten, een bedrijf of merk, maar vooral kijkt naar welk doel het dient. Wat betekent het bedrijf of merk voor hen? Wat draagt het bij aan de samenleving of voegt het iets toe aan hun leven? Persoonlijke en maatschappelijke drijfveren worden steeds belangrijker in de breedste zin van het woord. Verandering van vandaag volgen en toepassen in de marketing van morgen. Blijf vooruitstrevend. Lees, luister en leer in een groep, uit een boek, online of van anderen. Evolueer en beweeg mee door jezelf te ontwikkelen.

Mogelijkheden genoeg. Zo staan vakbladen vol met artikelen over de hedendaagse nieuwe 4 P’s of 4 B’s. Zijn er webinars over de verschuiving van ‘Product Telling’ naar ‘Story Telling’ tot ‘Story Doing’. Masterclasses voor professionals met aansluitend een moment om bij te praten of te discussiëren over het vak en alle veranderingen.

Zorg dat je de marketingprofessional bent die vanuit passie voor de professie en probleemoplossend naar de markt kijkt. Weet dat de marketingmantra ook voor de marketeer zelf geldt: ‘Degene die het meest veranderingsgezind is, is succesvol.’

Ina Oome SMP
INA!

Misschien ook interessant

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingo’s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven 😉 ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen

Stelling: Corona heeft de consument voorgoed veranderd

‘Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd’
Meer lezen

Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers

ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ
Meer lezen