Het merk ik

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

‘Goh Ina als jij een merk zou zijn, hoe zou dit merk er dan uitzien?’  Als marketingmanager zou je deze vraag makkelijk moeten kunnen beantwoorden. Dat valt dan toch tegen, want het invullen van een merkmodel voor een bedrijf, product, dienst of elk ander persoon dan jezelf is toch net even iets makkelijker.

Vanuit de theorie kun je aan de hand van een merkmodel een aantal belangrijke elementen invullen om de juiste vertaalslag te maken:

  • Sterk innerlijk
  • Herkenbaar uiterlijk
  • Bijpassend gedrag

De kern wordt gevormd door het innerlijk, het karakter van het merk, dat bepaalt hoe het merk zich uit en gedraagt. Dit is zowel bij mensen, als bij bedrijven, diensten of producten iets dat je niet makkelijk kunt veranderen. Iemand die zijn hele leven ‘bloedserieus’ is, kan niet opeens een ‘losbol’ worden. Met merken is het niet anders: het grote en serieuze Philips kan niet opeens een afwijkend en hip merk als Apple worden. Maar om je innerlijk te definiëren als belangrijk element voor de bepaling van het persoonlijke merk Ina, dat is niet zo eenvoudig. Niet alleen is het minder makkelijk, het is ook best eng om een deel van je innerlijk bloot te geven. Een zestal vragen biedt houvast en uitkomst om hier enigszins aan uit te komen:

‘Je merk innerlijk’

  • Visie: Wat wil je op langere termijn realiseren, wat is je toekomstdroom
  • Missie: Wat wil je op kortere termijn bereiken, wat is je doel?
  • Waarden: Wat maakt je waardevol, waar sta je voor?
  • Kenmerken: Welke merken symboliseren jouw persoonlijkheid?
  • Credo: Wat is je credo of lijfspreuk?
  • Kernconcept: Wat typeert je in één of twee woorden?

Om het merk innerlijk bevindt zich het merk-uiterlijk. De vormgeving van het merk in de ruime zin van het woord. Het uiterlijk is flexibeler dan het innerlijk, maar kent ook haar grenzen qua aanpassingsmogelijkheden. DE kan voor haar koffie het logo moderniseren, maar als al het warme en gezellige rood vervangen wordt door stemmig zwart herken je het merk niet meer. Als je dit vertaalt naar jezelf is het meer van een kritisch zelfbeeld als je in de spiegel kijkt. Uiterlijk van een merk of van jezelf is meer dan alleen fysieke kenmerken. Ook mimiek en geluid spelen hierbij een rol en dat is net hetgeen wat het moeilijk maakt om je uiterlijk te omschrijven. Wil je toch jezelf branden probeer dan de volgende punten te beantwoorden:

‘Je merk uiterlijk’

  • Je zintuigen; wat typeert je:
  • Zien: Wat men van je ziet? (lichaamsbouw, kleding, kapsel, gezichtsuitdrukking, houding, beweging)
  • Horen: Wat men van je hoort? (stemgebruik en overige geluiden)
  • Voelen: Wat men van je voelt? (handdruk, humor, ad rem, autoriteit)
  • Ruiken: Je geur, je parfum?
  • Je taal: Wat is kenmerkend in jouw taalgebruik en in je uitspraak?
  • Je personen: Welke personen zijn van invloed op jouw uitstraling?

 

Het innerlijk en uiterlijk samen leiden vervolgens tot het gedrag van het merk:

‘Je merk gedrag’

  • Je aanbod: Wat heb je te bieden? (kennis, ervaring, eigenschappen etc.)
  • Je interne communicatie: Wat is de belangrijkste feedback die je gaat zoeken om jezelf te informeren en motiveren?
  • Je externe communicatie: Wat is voor de belangrijkste doelgroepen je boodschap en welke media gebruik je?
  • Je omgeving: Hoe beïnvloeden anderen jouw gedrag en tot welke levensstijlgroep behoor je?

Succesvolle merken beschikken over een helder en duidelijk innerlijk, uiterlijk en gedrag. En natuurlijk zullen er verschillen zijn tussen innerlijk, uiterlijk en gedrag. Zolang het maar authentiek, uniek en duidelijk is. Op dit vlak zijn er inderdaad parallellen te trekken tussen het definiëren van een merk en een persoon. En de handvatten van het merkmodel vertaalt zoals hierboven naar een persoonlijk merkmodel helpen hierbij. Alleen nu nog het toetsen van je zelfkennis en tonen van een beetje lef om ook werkelijk jezelf te tonen. Want alleen als het authentiek, uniek en duidelijk is, werkt het!

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen