Het doel heiligt de middelen

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

De stelling dat een merk zonder podcast kansloos is, is wat kort door de bocht. Het is een middel in de marketingmix en het doel heiligt nog altijd de middelen. In de beginjaren van mijn carrière was het credo te allen tijde ‘weet waarop je richt, voorkom missers’, een goede mantra die zeker ook nu nog handig is met toenemende aantal middelen om in te zetten. Waar jouw doelgroep te vinden is dient leidend te zijn voor de cross-mediale inzet van middelen. Luistert jouw doelgroep naar podcasts dan is dat zeker een medium dat voor jouw merk niet mag ontbreken.

Verder zou ik adviseren om te kijken naar een audiostrategie voor je merk net zoals je ook kijkt naar een content strategie voor je merk en niet sec naar de middelen. De inzet van postcast is ook één middel en voor je merk is het misschien relevant om audio op meerdere manieren in te zetten. Bovendien draagt audio zeker bij aan de tone-of-voice voor je merk en kun je onderscheidend zijn in beeld, copy en geluid. Audio leent zich ook goed om het verhaal van je merk te vertellen binnen de hedendaagse on-the-go lifestyle. Dus wellicht zou de stelling moeten zijn “Merk zonder een audio-first marketingstrategie is kansloos in een medialandschap met toenemend aantal connected devices en smart speakers”.

Blijft wel een feit dat nog steeds net als bij alle andere platforms geldt; wees relevant daar waar je doelgroep zich bevindt of het nu beeld, copy of audio is. Het eeuwenoude gezegde is hier ook zeker van toepassing: “Het doel heiligt de middelen’.

https://inaoome.nl/wp-content/uploads/2020/04/MT05-Marketeers-op-Stelling-Podcasts.pdf

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen