De kunst van communiceren

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Communicatie ‘de kunst van communiceren’. Communiceren is een vak, is een veel gehoorde uitspraak. Als je het hebt over de beroepen marketing en PR dan is het een vak. Als je het hebt over mensen als de professionals in deze beroepsgroepen dan is het toch echt ‘de kunst van communiceren’.

Tegelwijsheden, citaten en filosofische uitspraken intrigeren mij en een paar ervan passen goed bij ‘de kunst van communiceren’;

  • ‘Sommige dingen moet je niet zeggen, die moet je zien en voelen.’
  • ‘Je bent alleen verantwoordelijk voor wat je zegt, niet hoe iemand het interpreteert.’
  • ‘Het is de toon die de muziek maakt.’

Verbale en non-verbale communicatie

Gevoel, zien en interpretatie. Het heeft allemaal te maken met de non-verbale communicatie. Niet alle gesproken woorden hebben de letterlijke betekenis zoals ze op dat moment gebruikt of uitgesproken worden. Dan komt ‘de kunst van communiceren’ om de hoek kijken.

Uitspraken als ‘voor mij geen huisje, boompje, beestje’ betekent niet letterlijk dan men geen relatie of kinderen wil, het betekent dat men geen traditioneel burgerlijk ingericht leven wenst. Nu komt het aan op de non-verbale communicatie, is de zender in staat om de juiste lading mee te geven aan de uitspraak en is de ontvanger in staat de signalen juist te interpreteren?

Dat is en blijft de onuitgesproken vraag, de ‘black box’ binnen de communicatie. Een term die weer wel te maken heeft met ‘communiceren is een vak’. Vakgenoten weten dat je het eenmaal niet in de hand hebt dat iedereen de boodschap interpreteert zoals jij het bedoelt. Al heb je als zender nog zo getracht de juiste snaar te raken. Er zal altijd in sommige gevallen ’communicatieruis’ bestaan. Dan is het weer ‘de kunst van communiceren’ om ervoor te zorgen dat de ‘communicatieruis’ tot een minimum wordt beperkt.

Misschien ook interessant

Stelling: Makers hoeven niets van marketing te weten

Bekeken vanuit het perspectief dat de makers als vakmensen een wezenlijke bijdrage leveren aan het eindresultaat, is het op z’n minst praktisch dat ze iets weten van marketing.
Meer lezen

Deze flamingo is dus eigenlijk een reiger met ambities.

Dankzij mijn voorliefde voor flamingo’s (misschien nog wel meer voor de landen waar ze leven 😉 ) kwam ik deze foto tegen. Juist in deze foto zag ik ineens de gelijkenis met een reiger.
Meer lezen

Stelling: Cancel culture nekt creativiteit

Het is plausibel dat de cancel culture creativiteit nekt of in ieder geval de durf om een creatief resultaat daadwerkelijk publiekelijk te tonen.
Meer lezen

Stelling: Corona heeft de consument voorgoed veranderd

‘Niets is hetzelfde en eigenlijk is er ook niets veranderd’
Meer lezen

Stelling: Consuminderen is een contradictio in terminis voor marketeers

ʻUITGEVEN OM TE BESPAREN LIJKT HET NIEUWE VERDIENMODELʼ
Meer lezen