Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak.

Moeten alle Nederlandse retailers uitgever worden of zijn ze dat al? De transformatie van het retaillandschap is al langer gaande. Voor de pandemie kochten producenten en leveranciers al mediaruimte in bij de e-tailers (online retail) om hun producten beter te positioneren richting de consument en in de offline wereld werden er al  kopschappen en schapruimtes ingekocht door merken en was het gebruikelijk om te adverteren in de folders en
catalogi van retailers. Tijdens de pandemie is de e-commerce versneld gegroeid. Interessant voor de merken om zich daar te positioneren. Bovendien was de consument direct bereikbaar via retailmedia. Een andere positieve bijkomstigheid is dat met retailmedia de retailers kwalitatief hoogwaardige consumenteninzichten en first-party data verkrijgen. Laat data nu het sleutelwoord zijn om de consument precies op het juiste moment met de juiste
contextuele content te kunnen bereiken in hun customer decision journey. Daarnaast is de nieuwe generatie, de nieuwe consument, hoofdzakelijk online te bereiken. De rol van retailers als uitgever is daarmee onomkeerbaar bevestigd. De vraag die het wel oproept is: ‘Is er nog ruimte voor de traditionele retailer? Is het niet zo dat er ook nog voldoende consumenten zijn die liever traditioneel hun aankopen doen? Degenen die liever niet hun
data delen, waardoor er nog meer inzicht is in hun koopgedrag?’ Niet alle consumenten zijn immers
gelijk en sommigen waarderen misschien nog steeds een minder digitale en meer traditionele aanpak.

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen