Met een knipoog ?

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

“Seks in reclame moet kunnen”

Sommige dingen zijn al zo oud als de weg naar Rome, zo ook het gebruik van seks in reclames. De stelling of dat dit moet kunnen intrigeert me en tegelijkertijd irriteert het me ook enigszins. Het is vaak met een knipoog en dat zou in een liberale wereld gewoon moeten kunnen zonder dat we direct nadenken over de moraliteitsvragen.

Al vanaf de eerste reclames in het Romeinse rijk komen er sexy boodschappen voor. Het is ook sinds jaar en dag dat het motto ‘seks sells’ wordt benut. En laten we daar vandaag de dag dan ook niet Roomser in zijn dan de Paus.

Denk maar eens even terug aan de ‘Coca-cola light break’ commercial van de tuinman met gespierd ontbloot bovenlichaam. Of de liefdevolle reclame van Auping. Het gaat om dat gevoel van aandacht verkrijgen, het prikkelen van alle zintuigen op welke manier dan ook.

Het is nu eenmaal zo dat ook deze strategie in reclames een bepaald gevoel aanwakkeren. Dat is direct het succes van een commercial en wellicht soms ook direct het probleem. Want wat voor de een ‘n goede associatie is, kan voor de andere een negatieve zijn. En soms kan het als aanstootgevend worden beschouwd.

Wellicht een kwestie van goede doelgroep marketing; de juiste boodschap voor de juiste persona. Laten we het ook niet veel spannender maken dan dat het is.

Stelling:

"Seks in reclame moet kunnen"

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen