Social Media Smart? Verstandig omgaan met Social Media!

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Het is weer ‘komkommertijd’ en dus neemt het aantal inbraken toe. Niet alleen in huis of op de zaak, maar ook het aantal inbraken online en op social media-accounts. En een gewaarschuwd mens telt voor twee en dus let iedereen op z’n tas, zorgt dat het huis goed is afgesloten en er geen waardevolle spullen meer in de auto liggen. Alleen online en social media-beveiliging daar gaat iedereen aan voorbij. Liever nog geven we zelfs de schuld aan de social media-kanalen en het internet zodra je gehackt wordt. Maar mensen even heel eerlijk, als iemand zijn voordeur openlaat en z’n pinpas met code op tafel heeft liggen, wat zeggen we dan? Inderdaad, dan zeggen we massaal dat dat niet slim is.

Wees alert

Wees alter, ook online en op social media! Juist online en op social media, want we zijn immers 24 uur per dag en 7 dagen per week online. We delen en volgen alles en om het onszelf makkelijk te maken loggen we overal in met een wachtwoord, welke vaak ook nog eens een voor de hand liggend wachtwoord is, of we loggen gewoon overal in met ons Facebook-account. Met als gevolg dat in de ‘komkommertijd’ we eigenlijk online of op social media virtueel de voordeur open laten staan met in onze accounts de pinpas of creditcard inclusief pincode virtueel op tafel klaarleggen! Niet zo slim dus.

Beveiliging online en op social media-kanalen

Voordat we nu massaal gaan roepen dat online en social media niet veilig is, zullen we toch eerst hand in eigen boezem moeten steken. Want is het niet zo dat we zelf minder zorgvuldig omspringen met de beveiliging? Het gedrag van de mens, en dus ook van een crimineel, verandert niet. Alleen de middelen en technologie zijn veranderd. En zijn wij als gebruiker ons niet bewust van de gevaren, mogelijkheden en onmogelijkheden? Dus bespaar niet op een goede virusscanner en firewall, zorg dat je weet hoe je met de juiste instellingen in je verschillende accounts de beveiliging kunt verbeteren. En als je twijfelt of zelf niet weet hoe dit moet, vraag het aan een professional. De driepuntsluiting van je voordeur laat je ook door een vakman monteren en dat is net zo belangrijk als je beveiliging online en op social media.

De meest voorkomende social media hack is momenteel Facebook. Juist de populariteit van dit medium en het gemak waarmee mensen het Facebookaccount als inlogmethode gebruiken voor andere sites en webshops zorgt ervoor dat het aantrekkelijk is om dit medium te hacken. Facebook kent immers veel gebruikers en met een paar klikken ben je bij de betaalgegevens van deze achteloze gebruikers.

Voorkom dit en volg een aantal van onderstaande links om je Facebookaccount beter te beveiligen;

https://www.facebook.com/help/413023562082171/

Tips

Als professional kan ik niet vaak genoeg benadrukken dat voor een groot deel de beveiliging online en op social media-kanalen echt bij jezelf ligt! Zorg voor een aantal zaken online en op social media-kanalen:

  • Beveilig je accounts en apparaten
  • Zorg voor een niet voor de hand liggend wachtwoord, bestaande uit letters, cijfers, leestekens en hoofdletters. Virusscanner en firewall, ook op je smartphone en tablet, zijn géén nutteloze investering
  • Check je privacy instellingen
  • Weet wat je deelt en met wie je het deelt
  • Let op klikgevaar
  • Koppelingen die niet kloppen, controleer of je ook op de site komt waar je dacht uit te komen. Is er een link waar je op moet klikken waardoor je iets krijgt wat te mooi is om waar te zijn, geloof me: dan is het te mooi om waar te zijn

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen