Stelling: ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Nu denk ik dat het vooral merken betreft die nog niet of helemaal niet meebewegen met de veranderingen die gaande zijn. Er is tenslotte een post-pandemische revolutie gaande. En net als ten tijde van industriële revolutie en digitale revolutie zullen de niet veranderingsgezinde het niet overleven.

Merkvertrouwen

Vertrouwen komt van twee kanten. Dus als het merkvertrouwen onderhevig is aan inflatie hoeft dat niet per se aan de omstandigheden te liggen of de consument of het merk zelf. Het mes zal aan meerdere kanten snijden. Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat er een vorm van merkinflatie gaande is. Weliswaar geldt dit niet voor alle merken en niet in alle markten of bedrijfskolommen. Het is iets wat vooral merken en markten treft waarin nog niet of helemaal niet wordt meebewogen met de veranderingen die gaande zijn. Een aantal jaar geleden spraken we over de digitale revolutie als disruptief voor de gevestigde orde in economie en marketingland en maakten we de vergelijking met de industriële revolutie. Nu kunnen we wel stellen dat er een post-pandemische revolutie gaande is. Gevolg? Veel dingen veranderen, sommige verdwijnen en andere verbeteren. Zo ook merken, en misschien zelfs sterke merken, want één van de dingen die sterke merken sterk maken c.q. houden is de gevestigde orde. Neem een sterk merk wat altijd veel heeft gebouwd aan visuele zichtbaarheid als primaire pijler van de merkwaarde en datzelfde merk staat nu in een webshop met een omschrijving van 50 tekens en een klinisch vrijstaande productfoto. Tja, waar blijft dan nog de merkwaarde. Dus als de pijlers van de gevestigde orde onderuit worden gehaald, dan is het zaak tijdig, en liefst met vooruitziende blik, te investeren in de pijlers van de nieuwe orde. En misschien maakt dit laatste je wel tot een echt sterk merk. Een merk dat met vooruitziende blik bouwt op de juiste pijlers om zo te voorkomen dat het merkvertrouwen leidt aan inflatie.

Stelling:

"Stelling: ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie "
#stelling #marketingtribune #missmarketing #nima #bonaire #nederland

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen