Nieuwjaar met nieuwe concepten of plannen? Het start altijd met een idee!

Auteur: Ina Oome
Categorie: column by INA!

Van idee tot concept

Ideeën genoeg, sterker nog ik loop altijd over van creativiteit en ideeën. Het is juist de kunst om dit te vertalen naar concepten en plannen. Waarbij uiteraard niet alleen met een ‘roze bril’ wordt gekeken omdat er zoveel liefde is voor dat ene idee. Terugkijken naar sterktes en zwaktes, actualiteiten inventariseren en kritisch kijken naar kansen en bedreigingen en van daaruit een gedegen concept en plan uitwerken.

Uiteraard is dat makkelijker wanneer je dit doet voor een idee van iemand anders. Immers met een idee van jezelf ben je toch genegen om door die ‘roze bril’ te kijken en anderzijds heb je vaak ‘oogkleppen’ op voor externe factoren. Het is niet eenvoudig om uit te zoomen en met een kritische blik en helikopterview het geheel te bekijken. Daar heb je soms andere mensen voor nodig.

Heldere kijk

Iets wat ik iedereen toch mee wil geven op dit moment. Juist op dit moment, de maand waarin de feestdagen voor de deur staan en men bezig is met terugkijken op het afgelopen jaar en plannen maken voor de toekomst. Een periode waarin alles er rooskleurig uitziet, het weer beter gaat met de economie en men weer bezig kan en durft te zijn met ideeën en plannen. Juist op dat moment wordt de ‘roze bril’ nog meer roze en worden de ‘oogkleppen’ groter. Stop zeker niet met dromen, maar start met het maken van plannen en zorg voor een goed doordacht concept. Werk het idee uit en vertaal het naar een gedegen plan. En bij twijfel, zorg dat iemand even de ‘roze bril’ afzet en de ‘oogkleppen’ wegneemt, zodat ook jouw idee een geweldig plan en concept wordt.

Nieuwe kansen

Zodat je tijdens de feestdagen heerlijk kunt mijmeren en dromen en dat het nieuwe jaar 2017 ook voor jou kansen biedt en een geweldig jaar wordt!

Misschien ook interessant

Stelling: CX is belangrijker dan marketing

A satisfied customer is the best strategy of all!
Meer lezen

Stelling: ‘Alle Nederlandse retailers moeten uitgever worden’

Sommige consumenten waarderen misschien een minder digitale en meer traditionele aanpak. 
Meer lezen

Stelling: 'B2B marketing is moeilijker dan B2C'

Focus op positionering versus focus op branding. Het eerste wat in mij opkomt, is dat B2B marketing meer van je vraagt als het gaat over de feitelijke en vaak inhoudelijke aspecten van de dienst of het product.
Meer lezen

Stelling: Krimpflatie is oplichting van de consument

Lees de reactie van Ina Oome Miss Marketing alias Bonaire Blogger zoals gepubliceerd in Marketing Tribune. Belangrijkste quote: 'Moreel kompas lijkt volledig te ontbreken.'
Meer lezen

Miss Marketing in Marketing Tribune

Volgende week verschijnt mijn 14e bijdrage in Marketing Tribune. Het zal wel mijn eerste bijdrage zijn als Miss Marketing Bonaire c.q. Bonaire Blogger. Paar duizend kilometer verder, met flamingo's in plaats van reigers en het hele jaar rond mooi weer.
Meer lezen