Met een knipoog ?
“Seks in reclame moet kunnen”
Sommige dingen zijn al zo oud als de weg naar Rome, zo ook het gebruik van seks in reclames. De stelling of dat dit moet kunnen intrigeert me en tegelijkertijd irriteert het me ook enigszins. Het is vaak met een knipoog en dat zou in een liberale wereld gewoon moeten kunnen zonder dat we direct nadenken over de moraliteitsvragen.
Al vanaf de eerste reclames in het Romeinse rijk komen er sexy boodschappen voor. Het is ook sinds jaar en dag dat het motto ‘seks sells’ wordt benut. En laten we daar vandaag de dag dan ook niet Roomser in zijn dan de Paus.
Denk maar eens even terug aan de ‘Coca-cola light break’ commercial van de tuinman met gespierd ontbloot bovenlichaam. Of de liefdevolle reclame van Auping. Het gaat om dat gevoel van aandacht verkrijgen, het prikkelen van alle zintuigen op welke manier dan ook.
Het is nu eenmaal zo dat ook deze strategie in reclames een bepaald gevoel aanwakkeren. Dat is direct het succes van een commercial en wellicht soms ook direct het probleem. Want wat voor de een ‘n goede associatie is, kan voor de andere een negatieve zijn. En soms kan het als aanstootgevend worden beschouwd.
Wellicht een kwestie van goede doelgroep marketing; de juiste boodschap voor de juiste persona. Laten we het ook niet veel spannender maken dan dat het is.